Elektronická evidence tržeb
Elektronická evidence tržeb
Zakoupením aktuální verze automaticky získáváte upgrade obsahující Evidence elektronických tržeb.
Od začátku roku 2016 bude v České republice postupně spuštěn systém elektronické evidence hotovostních tržeb za prodej zboží a služeb. Elektronická evidence tržeb je moderní systém rychlé komunikace mezi podnikateli a Finanční správou ČR.
Kdo
Povinné subjekty, kterým bude uložena povinnost evidovat tržby:
- právnické osoby s podnikatelskou činností
- podnikající fyzické osoby pokud platí (nebo mají platit) daně v České republice.
Zavedení zákona bude postupné: Nejdříve osoby poskytující stravovací a ubytovací služby (navrhujeme snížení sazby DPH na 15% ), pak osoby pod nikající v maloobchodě a velkoobchodě, postupně další obory s významným podílem hotovostních transakcí.
Kdy
Cílem je spustit systém elektronické evidence tržeb v roce 2016, a to postupně. Souběžně se startem EET navrhujeme snížení DPH u stravovacích služeb z 21% na 15%.
- 1. vlna - osoby poskytující stravovací a ubytovací služby
- 2. vlna - osoby podnikající v maloobchodě a velkoobchodě
- následně - po zvážení a vyhodnocení situace následně postupně dojde k začleňování dalších podnikatelů přijímajících platby v hotovosti.
Co je Elektronická evidence tržeb:
Elektronická evidence tržeb je moderní systém rychlé komunikace mezi podnikateli a finanční správou. Každá hotovostní či karetní tržba obchodníka je v okamžiku zaplacení opatřena unikátním kódem a online zaevidována v centrálním datovém uložišti. Evidují se platby v hotov osti, včetně prostředků představujících peníze (žetony, kupony), platby kartou či jiným elektronickým prostředkem a platby stravenkami či šeky. Případné podvodné jednání obchodníka je pro daňovou správu i zákazníka snadno rozpoznatelné.
Jak elektronická evidence tržeb funguje:
Podnikatel inkasuje platbu a zařízení (pokladna, PC, tablet, mobil,… ) zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě. Ze systému finanční správy je během sekundy zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky. Podnikatel vytiskne účtenku (včetně unikátního kódu). Zákazník převezme účtenku. Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy.
Co když?
Přehled možných komplikovaných situací a jejich řešení.
- Co když nejde internet?
V případě, že nepůjde odeslat účtenka on-line z důvodu krátkodobého výpadku spojení, může podnikatel vydat účtenku bez unikátního čísla přiděleného Finanční správou. Podnikatel pak musí odeslat údaje o této transakci serveru Finanční správy bezprostředně po obnovení spojení, nejpozději do 48 hodin od uskutečnění transakce.
- Co když nebude k dispozici vůbec žádné internetové připojení?
Pokud nelze dlouhodobě evidovat tržby elektronicky s pomocí internetového připojení k síti (např. stánek s občerstvením či suvenýry v horách bez možnosti jakéhokoliv internetového připojení), může správce daně po ověření této skutečnosti udělit individuální výjimku z on-line evidence tržeb. V takovém případě bude mít podnikatel nadále povinnost vystavovat účtenky, avšak data o těchto účtenkách může odesílat jednou za 5 dnů.
- Co když spadne spojení během transakce?
V případě výpadku na straně systému Finanční správy nebo jakékoliv chyby sítě vzniká podnikateli povinnost zaregistrovat tržbu nejpozději do 48 hodin.. Pokud delší dobu nebudou fungovat servery Finanční správy a podnikatel tedy evidovat nemůže, nebude mu udělena žádná pokuta, ani když díky tomu 48hodinovou lhůtu nedodrží.
- Co když udělám chybu na pokladně a budu muset provést storno?
Informace o stornu bude odeslána do systému Finanční správy stejným způsobem jako informace o tržbě, jen jako mínusová položka – provést storno je samozřejmě možné.
Zdroj: http://www.financnisprava.cz